Phishing#

Autor: Robert Bendun

Plan zajęć#

  1. Definicja phishingu oraz przykłady

  2. Jak bronić się przed phishingiem?

  3. Tworzenie kampanii phishingowej wg scenariusza od osób prowadzących

  4. Tworzenie autorskiej kampanii phishingowej

Definicje#

  • Socjotechnika - „stosowanie środków psychologicznych i metod manipulacji mających na celu przekazanie lub wyłudzenie określonych informacji bądź nakłonienie do realizacji określonych działań” Wikipedia

  • Phishing - wyłudzanie informacji poprzez podszycie się pod zaufaną (lub godną zaufania) osobę / instytucję

  • Spear phishing - phishing ukierunkowany na konkretną osobę / instytucję

  • Biały wywiad - zdobywanie informacji przez łączenie różnych źródeł publicznych

Przyklady phishingu#

Nigeryjski szwindel

email przedstawiający przykład phishingu

SMS

Jak się bronić?#

Interfejs usługi Gophish#

Campaigns#

Miejsce do tworzenia kampanii phishingowyh na podstawie zasobów zdefiniowanych w pozostałych kartach. Gophish definiuje kampanię jako wysłanie spersonalizowanych wiadomości email, zawierających link (unikalny per mail) do tzw. landing page - strony wyłudzajacej dane

Users & Groups#

Tworzenie grup użytkowników będących celami kampanii phishingowej. Możliwość importu CSV

Email Templates#

Szablony wiadomości email, wykorzystujące szablony języka Go. Dostępne zmienne

Landing Pages#

Strony do których zostanie skierowany cel ataku

Sending Profiles#

Konfiguracja kont pocztowych z których będziemy kampanię rozsyłać

Zadanie Tworzenie Kampanii Phishingowej#

Poniżej instrukcji zamieszczono zrzuty ekranu ilustrujące wykonywane kroki

  1. Przejdź na konsolę administratora Gophish, a następnie zaloguj się danymi podanymi na początku tygodnia

  2. Stwórz nową grupę użytkowników poprzez „Users & Groups” > „New Group”, dodaj użytkowników poprzez wpisanie imienia, nazwiska, adresu email i stanowiska (wymagany wyłącznie adres email). Ustaw nazwę grupy np. „grupa1”. Zapisz przyciskiem „Save changes”.

  3. Stwórz nowy szablon wiadomości email poprzez „Email Templates” > „New Template”. W tym przypadku stworzymy wiadomość sami.

    1. Jako nadawcę („Envelope Sender”) podaj przykładowego profesora UAM Kamil Kamilowski <kamil.kamilowski@amu.edu.pl> (format: Imię Nazwisko <adres email>),

    2. jako tytuł („Subject”) podaj „Materiały do zajęć”,

    3. jako treść wybierz tryb HTML i skopiuj poniższą treść:

      Szanowni Państwo,
      
      proszę o sprawdzenie dostępu do materiałów udostępnionych w serwisie Moodle oraz wykonanie zadania 1.
      
      Z wyrazami szacunku,
      Kamil Kamilowski
      
    4. Zaznacz „materiałów udostępnionych w serwisie Moodle”, kliknij przycisk „Link”, jako protokół („Protocol”) wybierz https://, jako URL wpisz {{ .URL }}. Wartość zostanie zastąpiona przez unikatowy link wygenerowany dla każdego z celów kampanii.

    5. Upewnij się, że przycisk „Add Tracking Image” jest zaznaczony - dodaje ona niewidoczny obrazek, którego źródło wskazuje na instancję Gophish, pozwalając na śledzenie wyświetlenia wiadomości email

  4. Stwórz nową stronę docelową poprzez „Landing Pages” > „New Page”. Jako nazwę podaj „CAS”, następnie zaimportuj stronę przez przycisk „Import Site” - jako adres podaj https://cas.amu.edu.pl/. Zaznacz „Capture Submitted Data” oraz „Capture Passwords”. W „Redirect to:” podaj https://cas.amu.edu.pl

  5. Stwórz nowy profil wysyłający wiadomości kampanii. Jako nazwę podaj „wmi”, jako SMTP From podaj swój adres wydziałowy email, jako host smtp.wmi.amu.edu.pl:465, jako username i password swoje dane dostępowe do konta email

  6. Stwórz kampanię poprzez „Campaigns” > „New Campaign”.

    1. Jako nazwę podaj „Testowa kampania”

    2. Wybierz wczesniej stworzony szablon „Materiały do zajęć”

    3. Wybierz stronę „CAS”

    4. Jako URL podaj wartość https://gophish-campaign.wmi.amu.edu.pl/

    5. Jako konto do wysyłania wiadomości wybierz „wmi”

    6. Jako grupę wybierz „grupa1”

    7. Uruchom kampanię przyciskiem „Launch Campaign”

Weryfikacja przebiegu kampanii#

Pokazywane są na ekranie głównym Dashboard, jak i poprzez zielony przycisk statystyk o tytule „View Results”

Zruty ekranu z tworzenia kampanii phishingowej#

Tworzenie nowej grupy użytkowników#

interfejs users groups

Tworzenie szablonu wiadomości#

interfejs email templates

Tworzenie strony docelowej#

interfejs Landing Pages

Tworzenie profilu wysyłającego#

interfejs sending profiles

Tworzenie nowej kampanii#

interfejs campaigns

Wyniki kampanii#

interfejs wynikowy